جامعه دچار یاس کامل نشده است

مصطفی معین، وزیر علوم دولت اصلاحات در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اعتراضات اخیر در شهرهای مختلف، آیا می‌توان از گسترش ناامیدی در جامعه سخن گفت؟ آیا می‌توان جامعه مدنی در ایران را به‌خاطر عدم اقناع‌سازی مردم ضعیف دانست؟ گفت: اعتراضات ایجاد شده اخیر یک‌شبه ایجاد نشدند، بلکه یک فرایند طولانی است که الان خودش را نشان می‌دهد. علت‌العلل آن هم احساس بی‌عدالتی و تبعیض است که یک چرخه معیوب از فقر، تبعیض، بی‌عدالتی، بی‌اعتمادی و سوءظن را ایجاد می‌کند و می‌تواند مشکلاتی نظیر بی‌تفاوتی، بی‌مسئولیتی، کاهش و نزول پیوندهای اجتماعی را ایجاد کند.
وی با بیان اینکه در این شرایط دو جهت‌گیری ایجاد می‌شود، ابراز داشت: یک دسته به سمت انفعال و ناامیدی می‌روند و یک دسته به حالت خشم، کینه و تخریب می‌روند که هر دو هم بد است. اما این اعتراضات به این مفهوم هم نیست که جامعه دچار یاس کامل شده یا جامعه مدنی دچار انفعال شده است. هر کس را باید در جای خود دید.
به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: این یک هشدار است و صرفا بد نیست، زیرا می‌تواند موجب بیدارشدن باشد. این اعتراضات بیدارباش بود. اگر ما آن را فرصت تلقی نکنیم، می‌تواند تهدید باشد. این هشداری بود که سال‌ها نخبگان مطرح کردند و راهکارهایی هم ارائه کردند که می‌توان آنها را در دستورکار قرار دهند و از جامعه شناخت بهتری پیدا کنند، زیرا نصف درمان، شناخت درست است. از سویی، با کارهای سطحی، شعاری و پوپولیستی چیزی درمان نمی‌شود.